TREŚCI NAUCZANIA |
SPOSOBY REALIZACJI |
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW |
Ćwiczenia wdrażające do płynnego czytania |
Rozsypanki sylabowe, wyrazowe i zdaniowe Teksty z lukami obrazkowymi Teksty jednolite o różnym stopniu trudności Czytanie lektur i innych książek |
Potrafi płynnie czytać |
Czytanie ze zrozumieniem |
Pytania do przeczytanego tekstu werbalne i do samodzielnego rzeczytania Opowiadanie treści przeczytanego tekstu Pisanie dalszego ciągu opowiadania |
Rozumie przeczytany tekst |
Wykorzystywanie wiedzy w praktyce |
Pytania do przeczytanego tekstu (np. znajdź odpowiedź w tekście) Gromadzenie informacji wokół tematu Czytanie tekstów popularnonaukowych Czytanie instrukcji i poleceń Korzystanie ze zbiorów biblioteki szkolnej i domowej Wykorzystywanie nabytej umiejętności w życiu ziennym (np.czytanie rozkładu jazdy, mapy, programu telewizyjnego) |
Umie wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce |
Czytanie książek i czasopism |
Czytanie i opracowywanie lektur Wyszukiwanie informacji o autorach książek Organizowanie kącików bibliotecznych w klasie Gromadzenie księgozbioru klasowego Wycieczka do papierni i drukarni Pisanie recenzji, streszczeń książek Spotkanie z pisarzami książek dla dzieci Warsztaty dziennikarskie: nauka pisania reportażu, notatki dziennikarskiej, przygotowanie wywiadu |
Chętnie i samodzielnie czyta teksty, książki i czasopisma Zna zasady zachowania się w czasie wycieczek (papiernia, drukarnia, muzeum, biblioteka publiczna) Potrafi napisać recenzję, streszczenie, reportaż, pytania do wywiadu
| |
Korzystanie z księgozbiorów biblioteki szkolnej, publicznej i domowej |
Lekcje biblioteczne: historia i budowa książki, korzystanie z katalogów bibliotecznych, regulamin biblioteki, zasady funkcjonowania biblioteki Powołanie łączników klasowych z biblioteką Konkurs czytelniczy Konkurs na czytelnika roku, klasy Reklama biblioteki i jej księgozbioru Apele dotyczące czytelnictwa, np. "Książka przyjacielem na smutne dni" Ranking na najciekawszą książkę Współpraca bibliotekarza z nauczycielami |
Potrafi i chce korzystać z różnych księgozbiorów: biblioteki szkolnej, publicznej i domowej Chętnie uczestniczy w apelach i konkursach czytelniczych Umie zachować się w bibliotece i stosować się do regulaminu Potrafi współpracować z biblioteką jako łącznik |
Książka źródłem informacji |
Wyszukiwanie informacji na wybrany, zadany temat Korzystanie z encyklopedii, słowników, leksykonów, albumów itp. Czytanie książek zgodnie z zainteresowaniami czytelnika |
Dostrzega rolę książki w zdobywaniu informacji Potrafi korzystać z encyklopedii, słowników, leksykonów i książek popularnonaukowych |
Piękno literatury i sztuki |
Czytanie wierszy Gromadzenie i czytanie wierszy dotyczących wybranego tematu, np. "Krasnoludki", "Wiosna" lub autora Ilustrowanie wierszy Deklamacje i konkurs recytatorski Apele szkolne Spotkania z autorami książek Spotkania z nauczycielem-bibliotekarzem Czytanie fragmentów klasyki literatury Oglądanie albumów dot. malarstwa Lekcje muzealne Przedstawienia teatralne i filmy jako adaptacje książek |
Jest wrażliwy na piękno zawarte w literaturze Potrafi recytować wiersze Zna twórczość wybranych pisarzy |
Terapeutyczna funkcja książki |
Czytanie jako jeden ze sposobów spędzania czasu wolnego Rozmowy o przeczytanych książkach Utożsamianie się z bohaterem pozytywnym Pedagogizacja rodziców: zachęcanie do wspólnego czytania z dzieckiem, wspólne wybieranie i kupowanie książek itp. Włączenie się do ogólnopolskiej akcji "Cała Polska czyta dzieciom" |
Umie odróżnić fikcję literacką od świata realnego Ma potrzebę czytania dla przyjemności Potrafi pozbywać się stresów w czasie czytania książki |
Sylwetka patronki szkoły – Marii Dąbrowskiej |
Czytanie fragmentów książek M. Dąbrowskiej Zorganizowanie wystawy o M. Dąbrowskiej Wizyta w domu-bibliotece im. M. Dąbrowskiej Gromadzenie informacji o pisarce |
Zna sylwetkę i twórczość patronki szkoły Marii Dąbrowskiej |